Enkel & god tårta - steg för steg

tisdag 16 februari 2016



Tidigare idag lovade jag er att kika in för att dela med mig utav en enkel, simpel och mycket smarrig tårta, inte vilken tårta som helst utan Vildas 7 års tårta! Innehållet kan jag nästan lova att det går hem hos dom flesta...
tårta, steg för steg

Här har vi en nästan helt färdig tårta la livsglitter, bara den rosa lilla rosen som saknas. Innehållet är chokladpudding, vaniljkräm, grädde och maräng! Super söt men riktigt mumsig!

När jag jobbade på bageri för några år sedan, faktiskt när jag väntade Vilda så fick man lära sig att den färgade delen av tårtbotten skulle vara vänd uppåt, detta för att det ser både finare och godare ut underifrån om tårtbiten välter, har alltid gjort tvärt om innan jag fick lära mig detta! 
tårta, steg för steg

På bild nr 4 ser ni en ganska stor klut med grädde, detta för att man ska kunna forma locket som en kupol, mer rund istället för att tårtan ska bli helt platt, även detta fick jag lära mig under tiden på bageriet. Himla trevligt det där med att lära sig nya saker, tycker ni inte?

Och slutligen på med marsipanlocket och en liten hemmagjord ros, men när det kommer till locket i marsipan så gör jag inte alls som på bagerierna, där drar man marsipanen så den blir slät och fin kring kanterna för att slutligen skära bort allt det överflödiga längst ner mot brickan. 
tårta, steg för steg

Här blev det en mindre avancerad liten volang istället, dels för att jag upplever att dessa lock man köper i vanliga matvarubutiker är väldigt svåra att forma och "dra" i utan att dem går sönder! Så nu har ni fått en liten titt på hur jag brukar göra mina tårtor när någon i familjen fyller år, hoppas ni haft en bra dag och ni får ha en fortsatt fin kväll!

Join the conversation!

Latest Instagrams

© L I V S G L I T T E R. Design by FCD.