Lär dig sticka

fredag 29 april 2016

hjälmmössa, formelhjälm, sticka hjälmmössa, lär dig sticka
Här är resultatet efter att ha lärt mig grunderna samt olika stick-metoder via nätet, har länge velat lära mig att sticka och nu när vi väntar på en liten bebbelino har suget blivit ännu större minst sagt!

Hittat så himla många söta stickade plagg via instagram, som för övrigt är fyllt till bredden med galet mycket härlig inspiration! Och som vanligt vill jag lära mig allt, speciellt den söta popcorn stickningen, egentligen heter det muscher men jag tycker popcorn låter så mycket gulligare när det kommer till bebiskläder.

Små hjälmmössor, även kallade formelmössa/formelhjälm har jag alltid tyckt om, så himla charmiga och lite retro sådär, tror även att dessa sitter bra på huvudet och inte halkar av lika lätt som de vanliga mössorna. 

Tänkte skriva ihop en liten beskrivning sen framöver på hur man stickar en hjälmmössa, denna på bilden är till en nyfödd liten rackare och tar inte speciellt lång tid att knåpa ihop när man väl lärt sig mönstret. 

Hur jag lärde mig att sticka?

Dels genom youtube & google, men även genom böcker jag lånat på biblioteket, älskar bibliotek, kan botanisera i evigheter bland sömnad, virk och stick-böcker men även fotoböcker! Det jag lärt mig är dels vanlig rät & avig stickning, slätstickning, muscher samt hur man stickar en resår, finns flera olika sätt att sticka en resår men denna med 2 räta & 2 aviga maskor tyckte jag blev finast. Även hur man stickar snören till mössan, samt hur man lägger upp maskor & hur man avslutar, maskar av sitt arbete! 

Så ni som är intresserade av att sticka en hjälmmössa får hålla utkik,
 kommer nog en liten beskrivning inom kort!

Join the conversation!

  1. Jättedåligt att du ber mig hålla utkik efter stikbeskrivning och sen aldrig lägger in någon!! Du har ju lovat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saker kan förändras, men om du googlar så hittar du nog en beskrivning ganska snabbt.

      Radera

Latest Instagrams

© L I V S G L I T T E R. Design by FCD.